Een nachtelijke update.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Vlugt - WaarBenJij.nu Een nachtelijke update.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Vlugt - WaarBenJij.nu

Een nachtelijke update..

Door: sannevandervlugt

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Op de achtergrond klinken Gordon en Paul de Leeuw uit Sas haar speakers met voor de afwisseling Linda, Roos en Jessica.. Als ik mijn ogen dicht zou doen zou ik heel even kunnen denken dat ik thuis in Nederland ben maar als ik mijn ogen weer open zie ik een prachtige heldere lucht met allemaal sterren en twee blote, al redelijk gebruinde, benen. Het is een heerlijke heldere nacht na een lekkere zonnige dag in Paramaribo en wat kun je dan anders doen dan nog even genieten van de avond voordat je op bed gaat. De vogeltjes fluiten en de krekels tjirpen. Het is hier nooit helemaal stil, er zijn altijd vogeltjes die fluiten. ’s Ochtends eten we een broodje op de veranda en worden we soms verblijd met een bezoekje van een kolibrie. Al vanaf dag 1 heb ik de missie om de kolibrie op de foto te zetten maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.. ’s Avonds krijgen we vaak bezoek van een kikker die Sas de stuipen op het lijf jaagt. Ik hoor net aan mijn linkerkant dat Freddy zich weer heeft gemeld “Daar heb je die kutkikker weer!”. Vandaag hebben we een lekker rustig dagje gehad. Na een kleine vier uurtjes te hebben geslapen zijn we opgestaan om naar het zwembad te gaan en daar verder te gaan slapen. Het stagelopen is vermoeiend maar Suriname is heerlijk ontspannend. Ondanks de drukte die stage toch wel met zich meebrengt proberen we zoveel mogelijk te genieten van dit mooie land, en dat lukt!

Woensdag en gisteren hebben we wachtdienst gehad maar gelukkig bestonden de diensten niet uit wachten, dat hebben we immers al genoeg gedaan voor onze helikoptervlucht. Beide nachten zijn er vier vrouwen bevallen. De regel hier is dat je drie bevallingen moet hebben gezien voordat je zelf een bevalling mag doen. Woensdagnacht hebben Sas en ik allebei onze derde bevalling gezien en afgelopen nacht hebben we allebei onze eerste zelfstandige bevalling mogen doen! Het eerste Surinaamse jongentje dat in mijn handen is geboren is kerngezond ter wereld gekomen, nu hopen dat er nog velen zullen volgen! Het beleid verschilt veel van het beleid in België maar daardoor kunnen we ook veel leren. In België wil men de arbeid (fase waarin vrouwen ontsluitingsweeën hebben, of in Nederland “een vrouw die in partu is”) zoveel mogelijk controleren, dit in tegenstelling tot wat ze hier doen. Vrouwen hier worden bijna niet getoucheerd. Zodra de vliezen zijn gebroken wordt eigenlijk alleen getoucheerd als ze persdrang krijgen. Het “fingerspitzengefühl” waar ze in de opleiding vaak over spreken verwacht ik hier zeker te kunnen gaan krijgen. Men kijkt hier voornamelijk naar de veranderingen in het gedrag van de vrouw tijdens de arbeid om in te schatten hoever ze is. Er zijn grote verschillen maar ik denk dat aan zowel het beleid in België als in Suriname voordelen zitten. Nu is het aan ons om deze voordelen te gaan ontdekken om zo als goede verloskundigen terug te kunnen keren naar België/Nederland.

Het is al laat, sommigen van jullie zullen waarschijnlijk al bijna op moeten staan als je een vroege dienst hebt..voor mij tijd om naar bed te gaan! Ik zal zien of Charlie de schijtgekko, die momenteel een beetje aan de poeperitis is(tandenborstel dus maar veilig opgeborgen..), al achter mijn spiegel weg is gekropen.. Lieve mensen, tot snel!
Liefs, San

  • 18 Februari 2012 - 07:37

    Martina:

    Leuk verslag !!!
    Smul van jullie verhalen.
    Sterkte met de "huisvrienden".
    Kanjers!!!

  • 18 Februari 2012 - 09:27

    Sandra:

    hee dames! Geweldige verhalen weer om te lezen! Klinkt echt helemaal top. Ik zit hier nog in de sneeuw maar daarentegen heb ik gelukkig nog geen levende huisdieren ontdekt behalve mijn huisgenoot. Wel staat er hier een zeer creepy opgezette piranha op de kast.. Benieuwd hoe Sas daar op gereageerd had haha! Nou dames, geniet er van daar! Liefs uit Bologna.

  • 18 Februari 2012 - 17:25

    Sharon:

    Hahaha ohhh skattie zoals ik kan lezen vermaak je je daar prima!! Daar ben ik blij om.. De foto's zijn ook errug leuk om te zien! Ik zou zeggen ga zo door om ons op de hoogte te houden schat...

    Dikke kus Shom

  • 19 Februari 2012 - 12:06

    Janneke:

    Jeetje Sanne, wat klinkt het allemaal supermooi! Prachtig geschreven! Het klinkt echt geweldig! Carpe diem! En veel plezier! Liefs Janneke (blomke)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Uhm..een omschrijving van mezelf?! Ik denk dat als jullie mijn blog lezen wel weten wie ik ben en dat jullie me anders al lezende wel een beetje leren kennen dus een omschrijving van mijzelf sla ik even over.. Wat ik wel wil vertellen is dat ik in Suriname stage zal gaan lopen op de verloskamers van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo. Ik studeer vroedkunde aan Artesis Hogeschool Antwerpen. In juni hoop ik af te studeren zodat ik aan het werk kan als verloskundige! De VLIR-beurs heeft er mede voor gezorgd dat ik deze reis kan maken. Voor studenten in België die erover nadenken om ook stage in Suriname te gaan lopen is het zeker aan te raden om even te kijken op de volgende website: http://www.vliruos.be/index.php?navid=425. Suriname is de "tweede reis" die ik maak. In 2009 ben ik vijf maanden in Oeganda geweest. Vind je het leuk om daar nog iets van te lezen? Dan kun je kijken op: www.bloggen.be/sanne_in_uganda

Actief sinds 30 Jan. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 27733

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2016 - 01 Oktober 2016

Huwelijksreis

31 Januari 2012 - 30 November -0001

Stage verloskunde

Landen bezocht: